Deelname aan Maatschappelijke Diensttijd (MDT) stimuleert een inclusievere samenleving, versterkt eigenwaarde en betrokkenheid en bevordert sociale verbinding. Dat doet MDT Mediahuis door de deelnemende jongere begrip te laten ontwikkelen over de maatschappelijke impact van media, door bijzondere ontmoetingen met buurtbewoners
en buurt-professionals, die ook actief deelnemen aan het media project. Dit stelt hen in staat positieve veranderingen in de samenleving te bevorderen door effectieve communicatie en verbinding.
Jongeren nemen de leiding in media-initiatieven die hun buurt verrijken. Op het online MDT Mediahuis platform krijgt iedere groep en iedere wijk een eigen online omgeving. Deze ‘eigen’ platformen stellen de deelnemers in staat om diverse media-inhoud te produceren die rechtstreeks inspeelt op lokale behoeften en kwesties. Hier kunnen ze podcasts plaatsen die lokale sociale kwesties belichten, foto’s plaatsen, artikelen schrijven, koppelingen maken met een social media platform voor de wijk en andere initiatieven die de cohesie versterken in de gemeenschap.
MDT Mediahuis komt voort uit de volgende gedeelde ambitie van alle betrokken partners: jongeren leren hoe ze impactvolle media content kunnen maken en verspreiden om de verbondenheid in hun buurt te vergroten. Iconic Studios, Kil & Sant, 125Procent, Fablefactory, Osage en Happy Horizon. De partners hebben complementaire expertise op het gebied van media en marketing, maatschappelijke projecten, jongeren en impact.