Spirit doelgroep onderzoek
Spirit heeft 125Procent verzocht om een doelgroeponderzoek te organiseren omtrent de behoeften en wensen van kinderen, jongeren en ouders binnen de jeugd- en opvoedhulp.
Om goed werk te leveren moet het beleid en het aanbod aansluiten op de vraag van de doelgroep en haar opvoeders. Wat vinden zij belangrijk en is dat sinds de transitie van 2015 verbeterd?
De specialisten van 125Procent zijn ervaren in het opzetten van vraaggerichte en vraag gestuurde (jongeren)participatieprojecten. De sleutel daarbij is de mening van de doelgroep leidend maken en niet ‘praten over.’ Deze methodiek verhoogt de kwaliteit en responsiviteit van het beleid.
KLEINSCHALIG KWALITATIEF ONDERZOEK
Spirit wou een kleinschalig kwalitatief onderzoek voor de toetsing van het beleid en het aanbod. Als vorm werd gekozen voor de focusgroepen en het afnemen van semi gestructureerde interviews.
125Procent koos voor twee focusgroep sessies met ieder zes professionals en achttien semi gestructureerde interviews met jongeren en opvoeders. De geïnterviewden moeten een afspiegeling zijn van de diversiteit van de doelgroep. De groep professionals bestond uit mensen die dichtbij de doelgroep staan. In dit geval drie huisartsen, vijf personen uit wijkteams en vier van gecertificeerde instellingen.
UITKOMSTEN
De uitkomsten van de interviews en sessies werden vergeleken met de leidraad van de zorgbehoefte beschreven voor de transitie van 2015. 125Procent presenteerde achteraf de bevindingen en gaven een workshop doelgroep-participatie. Hiermee kan Spirit in de toekomst meer structuur geven aan het uitvoeren en uitzetten van beleid.