Campagne #IKZORGOOKVOORMEZELF
De Week van de jonge mantelzorgers.
Van 5 t/m 11 juni 2017 vond in Amsterdam de Week van de jonge mantelzorger plaats. Een week waarin aandacht werd besteed aan jongeren die zorgen voor een ziek familielid. Vaak gaat het om gezinsleden, maar soms ook tantes, grootouders et cetera. Mantelzorgers zijn vooral bezig met zorgen voor een ander. Bij jongeren lijden hun schoolprestaties hieronder en houden ze weinig tijd over voor een sociaal leven en hobby’s.
Bewustwordingscampagne.
Parallel aan de activiteiten en bijeenkomsten die door de hele stad werden georganiseerd, ontwikkelde 125Procent voor de gemeente Amsterdam, net als in 2016, een grote online en offline bewustwordingscampagne. De campagne was breder opgezet dan vorig jaar en richtte zich naast jongeren ook op ouders, hulpverleners en docenten. De insteek van de campagne was tweeledig: aandacht en erkenning vragen voor jongeren die jonge mantelzorger zijn én jonge mantelzorgers laten zien dat ze er niet alleen voor staan.
Een van de hoogtepunten van de campagne was de door 125Procent en rapper Gerzon Soenarto (Gizza5000) geproduceerde videoclip ‘Alleen’, waarin hij over zijn eigen verleden als jonge mantelzorger rapt en jongeren oproept om hulp en steun te zoeken.
Daarnaast bestond de campagne uit een informatiepagina, waar jonge mantelzorgers terecht kunnen voor informatie en hulp, gecombineerd met een groots opgezette social mediacampagne (#ikzorgookvoormezelf) op Facebook en Instagram. Ook werden op veel scholen in de stad posters en flyers verspreid. Dankzij de crossmediale communicatie wist 125Procent via meerdere platforms meer dan 60.000 jongeren, ouders, buren, docenten en professionals te bereiken. De combinatie van bewustwording bij zowel de doelgroep als het netwerk, maakte de campagne dit jaar nog krachtiger.