MuteSounds Festival 2015 Grote Markt Den Haag 125Procent
MuteSounds 2017
MuteSounds 2017
MuteSounds Festival 2015 Grote Markt Den Haag 125Procent
MuteSounds 2018
MuteSounds 2017
125Procent_Logo_MuteSounds_001_460x460
Anka Uittenbogert:

“Geweldig dag geweest. Zoveel variaties! Visueel music top! Bijzonder Alice wonderland kleding wow! Mijn vriendin Yvonne en ik hebben zó genoten! Erg bedankt!”

MuteSounds Festival

Het project

Het MuteSounds festival is een kunst- en cultuur festival in Den Haag en Scheveningen dat volledig toegankelijk is voor dove, slechthorende én horende bezoekers. Het festival zet expliciet in op ontmoeting en verbinding door het delen van muziek, theater, kunst en andere culturele ervaringen. Bij het MuteSounds festival worden alle zintuigen geprikkeld en wordt het verschil tussen horende, dove en slechthorende bezoekers zo klein mogelijk wordt gemaakt.

De rol van 125Procent

Alle programmaonderdelen zijn vastgesteld in samenspraak met de doelgroep. Middels denktanksessies en social media is de doelgroep actief betrokken bij de voorbereiding, zodat het programma zo goed mogelijk aansluit bij de wensen en behoeften van zowel horende als dove en slechthorende bezoekers.

De gehele productie, publiciteit, communicatie, vormgeving etc. is door 125Procent verzorgd. Het festival is onder andere onder de aandacht gebracht bij het AD, Klaas kan Alles, FunX, Radio TV west etc. en diverse doven organisaties en media. Het festival trok tussen de 5.000 (de Grote Markt in Den Haag) tot 15.000 (De Pier te Scheveningen) bezoekers. In totaal helpen er rond 40 tot 50 vrijwilligers (doof, slechthorend en horend) mee aan het festival.

Aansluiting bij de 125Procent missie

Doven, slechthorenden en horenden zijn gelijk. Doven en slechthorenden hebben slechts een auditieve beperking, en dat verschil met horende bezoekers maakt MuteSounds zo klein mogelijk. Op het festival wordt er gekeken naar mogelijkheden. De taalbarrière zien we niet als een beperking, maar als een kans om, via creatieve communicatie, ervaringen te delen en wederzijds begrip te bevorderen.

Meer over het project

De missie van MuteSounds is het verkleinen van de afstand tussen doven, slechthorenden en horenden. Door in te zetten op ontmoeting en interactie draagt MuteSounds bij aan de verbinding tussen deze verschillende groepen, die in de huidige samenleving lang niet altijd vanzelfsprekend is. Door communicatiedrempels te verlagen wordt het mogelijk om samen van culturele activiteiten te genieten. Zo doorbreekt MuteSounds muren, maar bouwt zij vooral bruggen.

De doelgroep, doof, slechthorend en horend, worden bij de ontwikkeling en uitvoering van het festival actief betrokken. Doven en slechthorenden krijgen een podium, om te laten zien hoe rijk hun cultuur en taal is. Ook is het een belangrijke dag voor doven en slechthorenden om samen te komen en te kunnen genieten. Vaak moeten doven en slechthorenden zich aanpassen aan de horende samenleving, maar op MuteSounds moeten horenden zich aanpassen.

Voor alle bezoekers is het festival een totaalbeleving, tot in de puntjes verzorgd, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld! Zinvolle ontmoetingen, samen beleven en samen dóen maken het mogelijk om van elkaar te leren en elkaars leven te verrijken.

Meer informatie

Interesse in onze projecten en werkwijze? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Opdrachtgever: Stichting MuteSounds

De vraag: Verklein de afstand tussen doven, slechthorenden en horenden door hen te verbinden en te laten ontmoeten d.m.v. van kunst en cultuur

Doelgroep: Doven, slechthorenden en horenden

Periode: Van 2015 tot 2018 organiseerde 125Procent jaarlijks het MuteSounds festival

Handige links:

MuteSounds 2017 Aftermovie

MuteSounds 2016 Aftermovie

MuteSounds 2015 Aftermovie

Vul hier je zoekopdracht in

frisse blik